wat onderscheidt jou van de concurrent

Waarom de meeste workshops en trainingen weggegooid geld zijn.

Practise what you preach, ik noem het vaker. En in het algemeen lukt me dat aardig. Maar hé, ik ben ook maar een mens. En nu ging ik flink onderuit. Een paar weken geleden had ik een interview met Bernadette Vrijling. Zij is als ondernemer al meer dan 25 jaar actief op verschillende fronten en bedient daarmee ook verschillende doelgroepen. Voor mij – en voor jou denk ik ook – heel interessant om te weten hoe zij het overzicht houdt.

Normaal zet ik kort na een interview de uitwerking hiervan in mijn planning. Maar omdat ik in de weken die volgden nieuwe opdrachten kreeg – nee zeggen was geen optie – verplaatste ik die uitwerking steeds verderop in mijn agenda. Tot vorige week. Toen ging ik er eens even voor zitten. En begreep ik niet zoveel meer van mijn aantekeningen… Gelukkig was Bernadette zo vriendelijk om het een ander op te helderen, zodat er uiteindelijk een mooi  – en kloppend – verhaal ontstond. Maar het kostte me drie keer!!! zoveel tijd om het gesprek uit te werken dan normaal. Goed, ik heb ervan geleerd. Deze stommiteit bega ik niet nog een keer.

Wat onderscheidt jou van de concurrent?

Bernadette is expert in personal branding. Zij helpt jou om je onderscheidende vermogen te ontdekken. Ik heb me gelijk ingeschreven voor haar workshop op 8 september in Zwolle. Want wat is dat een lastig iets. Vorige week volgde ik een masterclass over marketing van de Puurst Ondernemersacademie. Daar werd ik weer met mijn neus op de feiten gedrukt: weten wat jou onderscheid van je concurrenten is zo belangrijk. Een van de opdrachten was om een soort concurrentie-analyse te maken. Eén van mijn concullega’s – klinkt iets prettiger – heeft een mooie video op haar site. Maar als je mijn hoofd in de video plakt, is het mijn verhaal! Pfff… het lukte me niet goed om te bedenken wat mij nou onderscheidt van haar. En daar gaat Bernadette mij in september bij helpen. Dus als jij tegen hetzelfde euvel aanloopt, kom dan vooral. Voor de kosten hoef je het niet te laten.

Geen tijd

En denk nou niet “daar wil ik ooit weleens iets mee doen, maar daar heb ik nu geen tijd voor”. Alles dat je niet inplant, gebeurt niet. Wil je hiermee aan de slag? Meld je dan aan en blok die vrijdagmiddag in je agenda. Plan dan gelijk de weken erna tijd in om jouw onderscheidende vermogen duidelijk naar voren te laten komen: op je website, in je aanbod, je huisstijl etc. Als je dan toch ontdekt wat jou uniek maakt, moet je doelgroep dat ook weten.

Weggegooid geld

En daar komen we bij de titel van dit blog: de meeste workshops of trainingen zijn weggegooid geld. Niet omdat de inhoud niet goed is, maar omdat jij er niets mee doet! Want dat is wat er vaak gebeurt als je een workshop of cursus volgt. Je gaat ermee aan de slag en als je thuiskomt, verdwijnt de reader in je bureaula. Of nog erger: in de oud-papier-bak. Doodzonde. Heb jij binnenkort een workshop of training op de planning staan? Blok dan daarna tijd in je agenda om uit te werken wat je geleerd of ontdekt hebt. Als je er toch niets mee doet, begin er dan niet aan. Trakteer dan je lief op een gastronomisch avondje uit.

Praktische uitleg

Wil jij aan de slag met meer structuur in je werk en je bedrijf? Tijdens mijn trainingen krijg je geen hand-outs. Ik ga praktisch met je aan de slag. En omdat jij gelijk in praktijk brengt wat je leert – en we dat herhalen – blijft het hangen en heb je helemaal geen papieren ondersteuning nodig. Kennismaken met mijn werkwijze? Maak dan een afspraak voor een gratis focussessie. Enorm waardevol voor jou en het verplicht je tot niets.

Joyce Bilal-Hovestad

Zakelijk professional organizer

 Sloetmarke 10       

8016 CG Zwolle                                                                       

☏ 06 - 2443 7216     

✉ info@organiserenmeteffect.nl 

linkedin facebook twitter