Afleiding

Hoe maak je korte metten met afleiding? 5 Tips.

“Laten we nou alsjeblieft doorrijden mam. Het is bloedheet en ik heb helemaal geen zin om over zo’n stomme brug te lopen. Boeiend.” Wij zijn onderweg naar het Gardameer en via een prachtige route door de Oostenrijkse Alpen passeren we een spectaculaire voetgangershangbrug van meer dan 400 meter. Ik wil gelijk stoppen en naar boven. Maar de rest van het gezin wil niet. Tja, democratie staat bij ons hoog in het vaandel. Die brug hangt er vast nog wel even.

Borden met toeristische bezienswaardigheden zijn voor mij aanleiding om gelijk van mijn route af te wijken. En of de afleiding de moeite waard is, weet ik pas als ik er ben. Tot grote ergernis van mijn gezin.

Afleiding is ook een grote ergernis op de werkvloer. Onderzoek wijst uit dat we gemiddeld tien keer vaker afgeleid worden dan we zelf denken. En voor 44% van de afleiding zijn we zelf verantwoordelijk.  Als we daar korte metten mee willen maken, moeten we eerst weten waarom we ons eigenlijk laten afleiden? Ik geef je 5 oorzaken van afleiding:

  1. Omdat we de spanningsboog van een goudvis hebben.

Tenminste, dit excuus gebruiken veel mensen als je ze vraagt waarom ze niet doen wat ze eigenlijk zouden moeten doen. Niet iedereen werkt even geconcentreerd uit zichzelf. Maar je kunt je er wel in trainen. Dat kan een goudvis niet. Een handige hulpmiddel hierbij is de Pomodoro-techniek*.

Deel je werk op in blokken van 25 minuten. Ga 25 minuten geconcentreerd aan het werk. Neem een pauze van 5 minuten en begin aan een nieuw blok. Nadat je drie blokken geconcentreerd gewerkt hebt, heb je 20 minuten pauze verdiend. Vermijd alle afleiding tijdens zo’n pomodoro-blok. Stel vooraf vast wat je wilt doen tijdens een blok. En vind je drie blokken teveel? Begin dan met één blok en bouw het langzaam uit.

  1. Er wacht een klus waar we geen zin in hebben.

En daarom doen we alles om maar niet aan die klus te hoeven beginnen. Of dat nou Facebook, een vierde kop koffie of een praatje met een collega is. Eat that frog van Brian Tracey is een fantastische remedie tegen uitstelgedrag. Als je ’s ochtends gelijk al een kikker doorslikt – die klus doet waar je geen zin in hebt – dan valt alles wat daarna komt reuze mee.

Niet iedereen is even dol op frog in the morning. Wat voor veel mensen ook goed werkt is eerst 3 leuke taken oppakken en als je in die flow zit dan gelijk die rotklus er achteraan doen. Maar: eat that frog!

  1. Onze werkomgeving leidt ons af.

Dat kan een rommelig kantoor zijn, maar ook collega’s die te hard praten of steeds aan je bureau staan. Of een pop-up bij elke nieuwe e-mail of een de nieuwste hit van Nick en Simon bij elk nieuw WhatsAppje van je lief. Ontdek waardoor je afgeleid wordt. Dan is de oplossing eenvoudig.

Vermijd afleiding zoveel mogelijk. Dus ruim je kantoor op, maak afspraken met je collega’s over wanneer je gestoord wilt worden, schakel pop-ups en geluiden uit. Als je op dieet bent, leg je toch ook geen Tony Chocolonely naast je toetsenbord?

  1. We hebben geen focus.

Eigenlijk is dit de belangrijkste reden waarom afleiding een groot deel van onze dag bepaalt. Vaak hebben we onvoldoende zicht op waar we naartoe willen.

Na de vakantie was ik mijn focus ook kwijt. Die paar weken vakantie waren heerlijk. Echt goed afstand genomen van mijn werk. Dan valt het best tegen om daarna weer in de juiste flow te komen. Na een paar dagen aanrommelen, was ik er goed klaar mee. Ik zocht mijn doelen voor 2017 erbij en keek waar ik stond. Waar moest ik nog mee aan het werk en wat liep al goed? Ik kreeg mijn focus voor de komende maanden weer scherp en dat gaf me een energieboost. Nu ben ik alweer een paar weken lekker aan het werk en geef ik afleiding geen ruimte meer.

Zo vond ik het in de vakantie heerlijk dat ik geen Facebook had. De wifi in ons Italiaanse appartement was zo traag dat Facebook niet laadde. Terug in Nederland heb ik de app gelijk van mijn telefoon gegooid. Nu kijk ik af en toe op Facebook als ik achter de laptop werk. En eerlijk gezegd ben ik het na drie keer scrollen al zat. Terwijl ik er voorheen zo een uur ‘druk’ mee kon zijn.

Als jij zorgt voor een duidelijk focus en je bent je hier steeds bewust van, dan geef je afleiding geen ruimte.

  1. We hebben het niet druk genoeg.

Ben je druk of doe je druk? Toen ik begon als ondernemer werkte ik 5 dagen. Niet dat ik gelijk opdrachten had, maar ik was druk met van alles en nog wat. Ik pakte de ruimte die er was en deed vooral druk. Als ik alles wat ik toen deed in 3 dagen had moeten doen, was het ook gelukt. Ik maakte mezelf druk in die 5 dagen, was ontvankelijk voor allerlei afleidingen omdat er geen druk op zat. Daarom presteren sommige mensen juist beter onder druk. Als een rapport vanmiddag af moet, ga je er voor zitten en lukt het. Als je de tijd hebt tot eind volgende week, heb je meer ruimte en krijgt afleiding een kans.

Hoeveel tijd heb je echt nodig om te doen wat je moet doen? Gebruik de tijd die je ‘over’ hebt voor andere zaken. Ga eens eerder naar huis of werk één van je nieuwe ideeën uit.

Blijft afleiding toch lastig voor je en wil je daar eens over sparren? Mail me dan voor een vrijblijvende afspraak.

*Fransisco Cirillo, de bedenker van deze techniek, gebruikte een kookwekker in de vorm van een tomaat. Vandaar de naam pomodoro-techniek.

 

Joyce Bilal-Hovestad

Zakelijk professional organizer

 Sloetmarke 10       

8016 CG Zwolle                                                                       

☏ 06 - 2443 7216     

✉ info@organiserenmeteffect.nl 

linkedin facebook twitter