kan jouw bedrijf tegen een stootje

Kan jouw bedrijf tegen een stootje?

In de tijd van de Bijbel wisten ze het al: een huis bouw je niet op zand. En – om in vakantietermen te spreken – als je je tent opzet, zorg je ook voor een stevige ondergrond. Als er dan een stormpje opsteekt, blijft de boel tenminste overeind.

In je bedrijf is zo’n stevige ondergrond, het fundament, ook ontzettend belangrijk. Als de basis goed staat, dan kan ‘ie tegen een stootje. Dan hoef je niet met alle winden mee te waaien. Ik leg je uit wat ik hiermee bedoel.

Marketing

Een paar weken geleden volgde ik een masterclass over marketing. Een ontzettend interessante dag waarbij ik veel nieuwe dingen, maar vooral ook heel veel gehoord heb dat ik al wist. En dat is helemaal niet erg; het gaat er uiteindelijk om of je er wat mee doet. Sommige dingen moet je gewoon drie keer horen – iets van door schade en schande wijs worden.

Losse zandkorrels

Marketing vind ik een van de boeiendste onderdelen van mijn bedrijf. Maar tegelijk ook heel lastig. Tot vorig jaar deed ik van alles: ik postte wekelijks op mijn Facebook-bedrijfspagina, plande elke week zo’n 30 Twitterberichten in, schreef elke maand een blog, bezocht verschillende netwerkbijeenkomsten, mijn website zag er gelikt uit, noem maar op. Maar het haalde weinig uit. Te weinig naar mijn zin. Daarom riep ik de hulp in van Annemieke Tissink, ondernemerscoach bij Puurst. Want ondanks dat ik van de structuur ben, leek mijn marketing op losse zandkorrels. Annemieke leerde mij om structuur in mijn marketing aan te brengen. Mijn huidige marketingactiviteiten passen bij mij en bij mijn doelgroep en sluiten naadloos op elkaar aan. Het is een systeem geworden. Een systeem dat ik steeds finetune en afstem op mijn doelgroep. Daardoor leveren mijn inspanningen nu resultaat op. Dat is waar het uiteindelijk om gaat.

Doe niet mee met hypes.

Annemieke triggerde mij tijdens de masterclass met haar opmerking dat als je zorgt voor een goede basis van je marketingactiviteiten, je dan niet met iedere hype hoeft mee te gaan. En dat gaf mij zoveel rust. Ik voelde nog weleens druk om meer met Facebook te doen en actiever te zijn op Twitter. Maar ik vind daar 1) niet zoveel aan en 2) het levert me weinig op. Ik steek mijn energie liever in dingen waar ik wel plezier van krijg, zoals het schrijven van een blog of spreken voor een groep ondernemers. Mijn marketingfundament ligt er, dus ik mag van alles erbij doen, maar het ‘hoeft’ niet meer.

Foodtruck

Niels is een creatieve ondernemer die ik al een tijdje begeleid. Naast zijn foodtruck heeft hij een webshop en nog wat andere activiteiten die hij doet. Om daar wat meer structuur in te brengen, noteerden we zijn activiteiten op volgorde van inkomsten. De webshop ‘hing’ ergens in het midden; Niels deed er weinig mee en dus leverde het weinig inkomsten op. Tijd om dat te veranderen. Want een webshop is 24/7 open. Ook als hij op festivals staat of vakantie viert in Frankrijk. Het enige waar Niels voor moet zorgen is voldoende voorraad bij het verzendhuis dat de handling van zijn bestellingen doet. Om een heel lang verhaal heel kort te maken: Niels verstuurt nu elke maand een nieuwsbrief waarin hij zijn webshop onder de aandacht brengt en zijn webshopverkopen zitten in de lift. Hij kan op vakantie gaan, weinig tijd hebben omdat hij middenin een hele drukke periode zit of een weekje ziek zijn: de basis ligt er en die draait door.

Administratie

Een ander goed voorbeeld is de administratie. Als je zorgt dat je die goed op orde hebt, is het een stuk minder erg als je er tijdje vanwege drukke werkzaamheden eens niet aan toe komt. Je pakt het daarna zo weer op.

Kwetsbaar

Als ondernemer ben je zo kwetsbaar. Het lukt vaak prima om alle ballen in de lucht te houden, tot er een kink in de kabel komt: je wordt ziek, er komt gezinsuitbreiding, je verhuist of je wordt mantelzorger voor één van je ouders. Maar soms ook omdat het hartstikke goed gaat met je bedrijf en je het gewoon lekker druk hebt. Dan is de klant het allerbelangrijkste en de rest laat je snel liggen.

Als je bedrijf een goed fundament heeft, kan er gerust een stormpje komen, een tijd waarin jij minder aandacht voor je bedrijf hebt. Tot die tijd: maak werk van dat fundament, zodat het fundament voor jou gaat werken.

Een paar keer per jaar geef ik een workshop “Maak werk van je planning”. Wil jij meer uit je werkdag halen en je tijd effectiever besteden? Je niet meer laten leiden door de waan van de dag, maar door je eigen agenda? Eindelijk eens toekomen aan het uitwerken van je fantastische ideeën? Schrijf je dan in voor deze workshop.  In tweeënhalf uur werk je met maximaal 5 andere ondernemers aan een digitale planning die voor jou werkt.

Joyce Bilal-Hovestad

Zakelijk professional organizer

 Sloetmarke 10       

8016 CG Zwolle                                                                       

☏ 06 - 2443 7216     

✉ info@organiserenmeteffect.nl 

linkedin facebook twitter