Amanda Hendriks

Joyce interviewt: Amanda Hendriks, LinkedIn-expert

“Mijn ontslag is het beste dat me in lange tijd is overkomen”, vertelt Amanda Hendriks van de AH Marketing Academie als ik haar opzoek in haar nieuwe kantoor. “Toen zag ik dat echt niet zo. Het was een enorme klap. Ik had al een aantal ontslagrondes overleefd, maar uiteindelijk moest ook ik het veld ruimen. Nou, dat hakt erin hoor.” Inmiddels is Amanda – tegen haar eigen verwachtingen in – al weer bijna drie jaar zelfstandig ondernemer. Sinds een paar weken niet meer vanuit huis, maar vanuit haar eigen kantoor in het bosrijke Nunspeet.

Ontdekkingsreis

Amanda is expert in het inzetten van LinkedIn om je zichtbaarheid en vindbaarheid als ondernemer te vergroten. Maar de weg hiernaartoe was een grote ontdekkingsreis. “Het voordeel van mijn ontslag was dat ik een zak geld mee kreeg. Dat gaf mij de gelegenheid om rustig na te denken over wat ik wilde. In die tijd – middenin de crisis – lagen de communicatiebanen niet voor het oprapen. Op elke vacature reageerden honderden mensen. Ik was inmiddels moeder geworden en wilde zo snel mogelijk weer aan het werk, maar wel in een leuke baan. Ik werkte op verschillende plekken; leuke banen, maar ook niet meer dan dat.”

Draai van 180 graden

Met ondernemen had Amanda in eerste instantie helemaal geen positieve ervaringen. “Mijn schoonouders zijn ondernemers, mijn man was ondernemer. Ik kreeg daar genoeg van mee om te weten dat ik dat niet wilde.” Tot ze in aanraking kwam met een club ondernemende vrouwen die haar vroegen om een training over communicatie te geven. “Het was alsof ik in een warm bad kwam. De training ging zo goed, dat er een vervolg op kwam. Ik zag dat deze vrouwen elkaar vooruit hielpen, elkaar tot steun waren en leerden van elkaars positieve ervaringen. Waarom het wiel opnieuw uitvinden als een ander al weet hoe het moet? Mijn blik op ondernemen veranderde 180 graden. Als ik dan toch niet mijn ideale baan kon vinden, waarom zou ik deze dan niet zelf creëren?”

“Er ging een bouwlamp branden.”

Zo startte Amanda haar eigen marketing-communicatiebureau. “Mijn bestaande netwerk was klein, dus ik bezocht allerlei events om mijn netwerk te vergroten. Al gauw leerde ik ondernemers in mijn omgeving kennen. Na mijn ontslag had ik me verdiept in social media en cursussen hierover gevolgd en ik zag dat de meeste ondernemers hier weinig mee deden. Toen kreeg ik de vraag van een groep ondernemers of ik eens een LinkedIn-training wilde geven. Jij weet hier immers zoveel van, was de opmerking. En tijdens die training ging er een enorme bouwlamp bij me branden. Dit was zo ontzettend leuk om te doen. Aan het eind had iedereen voldoende zelfvertrouwen om met LinkedIn aan de slag te gaan. En zo ontstond de AH Marketing Academie.”

Opdrachten via LinkedIn

“Na een jaar besloot ik om me in LinkedIn te specialiseren en dat loopt steeds beter. Een nieuwe naam betekent wel dat je opnieuw aan je naamsbekendheid moet werken. Maar ik word steeds beter gevonden als LinkedIn-expert. Ik haal er ook opdrachten uit. Vooral de combinatie met offline netwerken werkt goed.”

Hoe houd jij je focus?

“Ik ben van de lijstjes. Het blijft een uitdaging om mijn dag niet te vol te plannen. Ik werk met een digitale planning en bij nieuwe activiteiten plan ik altijd twee keer zoveel tijd als ik nodig denk te hebben. Daarnaast gebruik ik een grote papieren agenda die ik voor mijn werk en privé gebruik. Ook leerde ik om niet overal ja op te zeggen. Vooral doen wat bij je past. Dat gaat gelukkig steeds beter. Al mijn todo’s verzamel ik op één plek in Word. Die werk ik elke dag bij. Dat is duidelijk. Je hebt tegenwoordig allerlei handige apps en tools, maar dit werkt het beste voor mij.

Wat is jouw Gouden Tip als het gaat om LinkedIn?

Zorg dat je profiel op orde is. Ook al doe je er niets mee. Zorg dat de informatie die erin staat juist is. Je maakt wel een goede eerste indruk met een kloppend profiel. Zie het als een extra etalage.

Meer weten over Amanda Hendriks? Kijk dan op AH Marketing Academie.

Leuk dat LinkedIn, maar ik heb het al zo druk.

Als jij dat denkt, laat ik je graag zien hoe je hier toch tijd voor kunt maken. Weten hoe? Bel 06-24437216 voor een vrijblijvende afspraak. Doen hoor!

Joyce Bilal-Hovestad

Zakelijk professional organizer

 Sloetmarke 10       

8016 CG Zwolle                                                                       

☏ 06 - 2443 7216     

✉ info@organiserenmeteffect.nl 

linkedin facebook twitter