focus

Focus maakt je een nog betere ondernemer. Maar hoe krijg je meer focus?

Focus is een van de grootste struikelblokken voor veel ondernemers. Tijdens een trainingsdag voor ondernemers hoorde ik overal om me heen mensen opmerkingen maken over focus. En vooral hoe lastig ze het vinden om die te houden.

Focus zorgt ervoor dat we aan een taak beginnen en deze afmaken. En ons halverwege niet af laten leiden door van alles en nog wat. Een loszittend draadje aan de mouw van je blouse kan al genoeg zijn om je uit je flow te halen. Focus houdt ons scherp.

Waarom al die aandacht voor focus?

Dankzij allerlei invloeden van buitenaf wordt het voor de gemiddelde mens steeds lastiger om geconcentreerd te werken. Nog maar 30 jaar geleden kreeg je een keer per dag post en vernam je het wereldnieuws ’s ochtends uit de krant of ’s avonds in het Achtuurjournaal. Tegenwoordig houden meerdere apparaten ons 24/7 op de hoogte van Russische hackers, het zwemdiploma van je overbuurmeisje, de autopech van je regiomanager en de sushi die Maartje vanavond eet. Met zoveel prikkels is het niet gek dat we steeds meer moeite hebben om te focussen.

Versnipperde aandacht

We verkeren in de illusie dat we een tekort aan tijd hebben, terwijl we eigenlijk een tekort aan focus hebben. Onze aandacht versnippert. Terwijl we een offerte uitwerken, beantwoorden we vijf mailtjes, reageren op een WhatsAppje van een klant, halen een kop koffie, checken of er nog interessante Facebookberichten zijn en plaatsen een foto op Instagram. Dan is het normaal dat het uitwerken van een offerte veel tijd kost.

Anti-afleidings-manoeuvre

Terwijl ik dit blog schrijf, wil mijn aandacht alle kanten op. Ik lees het ene interessante artikel na het andere – de meeste hebben niets met focus te maken – en er liggen verschillende opengeslagen boeken op mijn bureau. Voor ik het weet lees ik meer dan nu nodig is. Als anti-afleidings-manoeuvre noteer ik daarom vooraf over welke aspecten van focus ik wil schrijven. Doe ik dat niet, dan verzand ik helemaal in allerlei boeiende– maar op dit moment minder nuttige – informatie.

Succesvolle ondernemers

De rode draad in interviews, podcasts, artikelen en boeken met en over succesvolle ondernemers is focus. En hoe dat hen hielp op hun weg naar succes. Deze ondernemers hebben een duidelijk doel voor ogen en gaan daar voor.

Als dit blog verschijnt, staan we aan de vooravond van de Olympische Winterspelen. Waarom zijn juist die Olympische sporters zo succesvol? Natuurlijk, ze hebben talent. Maar alleen met talent kom je er niet. Zij weten als geen ander hoe ze zich kunnen focussen. Jarenlang focusten ze zich op maar één doel: beter worden in hun tak van sport. Dankzij die focus staan ze op de Spelen.

Vanochtend hoorde ik van een ondernemer die – toen hij net gestart was – zich voornam om elke week 20 prospects te bellen. Een half jaar lang focuste hij zich op die 20 prospects. Inmiddels is hij een succesvol ondernemer en staan klanten in de rij om hem – voor een fors uurtarief – in te huren.

Maar hoe krijg je nou focus? Hier volgen 13 tips die jou helpen op weg naar meer focus.

13 tips voor meer focus

  1. Stop met multitasken

Was je er vroeger trots op dat je zo goed in multitasken was, tegenwoordig laat je het wel om daarover te pochen. Het ene na het andere onderzoek wijst uit dat wie multitaskt, dom bezig is. Uit een van de onderzoeken blijkt zelfs dat ons niveau daalt naar dat van een achtjarige als we meerdere dingen tegelijk doen.

We verliezen tijd als we steeds switchen tussen taken. Het kost ons brein tijd om er elke keer weer ‘in’ te komen. We kunnen meer doen binnen dezelfde tijd als we ons langer op één taak focussen. Luister niet naar je gevoel, want dat zegt – dankzij de dopamine die vrijkomt na elke switch – dat we door dat schakelen juist meer gedaan krijgen

  1. Vermijd afleiding.

Hoe je dat doet, daar schreef ik al eens een apart blog over. Als je af wilt vallen, leg je ook geen reep Tony Chocoloney naast je laptop. Zo is het met veel afleidingen ook.

  1. Weet wat je wilt

Als jij een afspraak hebt in het centrum van Den Bosch, zoek je van te voren uit waar je naar moet. Kun je beter met de trein of de auto gaan en wat is dan de beste treinverbinding of route?

Zo is het met je werk ook. Als jij weet waar je naar toe wilt en hoe je daar moet komen, maak je onderweg betere keuzes en zeg je makkelijker nee tegen iets dat je niet dichter bij je eindbestemming brengt.

  1. Maak een planning.

Een planning zorgt ervoor dat je het werk dat je moet doen, weg zet in de tijd die beschikbaar is. Veel mensen gebruiken hun – digitale – agenda alleen voor tijdgebonden afspraken, maar er zijn talloze niet tijdgebonden taken die je ook prima in je agenda kunt zetten.

Ik zette al eens 10 tips voor een zorgeloze planning voor je op een rijtje.

  1. Omgeving

In hoeverre zorgt je omgeving ervoor dat je niet gefocust kunt werken?

  • Word je gestoord door collega’s?
  • Krijg je meldingen op je scherm als er nieuwe mails binnenkomen?
  • Plingt je telefoon bij een nieuw bericht?
  • Zijn er geluiden die je afleiden?

Check wat je kunt doen om hier minder last van te ervaren. Bv een niet-storenbordje op je bureau, een ochtend in een afgezonderde ruimte werken, af en toe een koptelefoon op, etc.

  1. Fysieke conditie

Zorg voor voldoende rust, beweging en gezonde voeding zodat je fysiek in een goede conditie bent. Als je fit en uitgerust bent, heb je een betere focus dan wanneer je moe en uitgeput bent.

  1. Mentale conditie

Werk ook aan je mentale conditie. Als je mentaal goed in je vel zit, werk je met een betere focus. Werk aan de chaos in je hoofd, weet waar je stressgevoelens vandaan komen, weet wat er van je verwacht wordt, etc. Lukt je dat niet alleen? Zoek dan een coach die je daarin begeleidt.

  1. Stel doelen.

Doelen stellen is belangrijk voor je groei en ontwikkeling als ondernemer. Hoe weet je anders waar je naartoe moet werken. Zonder doelen laat je je al gauw leiden door de waan van de dag en bepalen vooral anderen welke richting je opgaat.

Zelf had ik vorig jaar na mijn zomervakantie een dip. Mijn focus was ver te zoeken; ik dobberde maar wat rond – om in zomervakantietermen te spreken. Tot ik mijn jaardoelen erbij pakte. Ik bekeek mijn doelen, zag wat ik al gedaan had en wat er nog gedaan moest worden. Dat hielp mij om mijn focus weer terug te pakken en gericht aan het werk te gaan.

  1. Splits je doelen in subdoelen.

Als je weet wat je doelen zijn, kun je ze splitsen in subdoelen. Stel dat jouw doel is om komend jaar 50 nieuwe klanten te krijgen. Dan moet je een plan maken hoe je aan die 50 nieuwe klanten komt.

Een aantal mogelijke subdoelen zijn dan:

  • Deelname aan minimaal 2 beurzen in 2018.
  • advertentiecampagne
  • social media campagne
  • aanpassen website

We pakken de beursdeelname als voorbeeld om daar weer subdoelen van te maken.

Subdoel 1: In kaart brengen welke beurzen interessant zijn om aan deel te nemen.

Subdoel 2: Bepalen aan welke 2 beurzen wordt deelgenomen o.b.v. de verzamelde informatie.

Als je weet aan welke beurzen je deelneemt, kun je daar weer doelen van maken. En zo hak je de jaardoelen in steeds kleinere stukjes.

Vind je het lastig om die doelen voor je te zien? Maak het dan visueel. Maak een tekening, een moodboard of wat jou dan ook helpt om het voor je te zien.

  1. Noteer elke dag 3 doelen.

Het helpt om dagelijks 3 doelen te noteren. Als je elke dag 3 dingen noteert die je die dag in elk geval wilt doen, kom je toe aan de dingen die jij wilt doen. Ongeacht het verloop van je dag. Dit helpt gelijk om je doelen op te delen in kleinere, behapbare taken.

  1. Werk in blokken

Bij veel mensen lopen taken door elkaar heen. Je belt een prospect, even later boek je een factuur in en zet je een bericht op Facebook. Vervolgens ga je verder met een offerte waar je gisteren bent gebleven.

Probeer eens om in blokken te werken. Bijvoorbeeld blokken van 2 uur waarin je aan één taak werkt. Het is stukken makkelijker om je focus te houden als je in blokken werkt, dan wanneer je alles door elkaar heen doet.

Zie ook tip 1.

  1. Besteed werk uit

Denken aan wat je allemaal nog moet doen, kan een enorme bron van afleiding zijn. Vooral als het de minder leuke klussen zijn, of de taken die jou veel tijd kosten omdat je het niet zo vaak doet. Heb je er weleens aan gedacht om die taken uit te besteden? Dan kun jij je focussen op leuk werk. Op LinkedIn schreef ik er al eens een blog over.

  1. Ontfocus op tijd

Zoals een sporter na inspanning zijn spieren laat ontspannen, zo heeft je brein na inspanning ook ontspanning nodig. Maar dan ook echte ontspanning; iets waarbij je geen concentratie nodig hebt.

Zo kun je op een dag een aantal momenten meepikken waarop je gewoon even lekker uit het raam kijkt of geniet van je kopje rooibosthee. Af en toe moet je brein er ook even langer tussen uit. Die periode heet vakantie.

Ga je te lang door met iets, dan neemt de effectiviteit van je inspanningen af.

Minder focus, meer effect

Srini Pillay schreef onlangs een boek over ontfocussen en het belang ervan. Als assistent-professor op Harvard maakt hij dagelijks mee hoe belangrijk focus is: “Als je goed focust, stop je pas met een taak als het af is. Het ordent je gedachten, emoties en handelingen die nodig zijn om je taak uit te voeren en af te maken.” Maar, zegt hij in zijn boek Minder focus, meer effect, het is ook goed om regelmatig te ontfocussen. Dan houd je de hele dag je energie beter vast.” Als voorbeeld noemt hij de heldere lichtstraal van een zaklamp. Handig als je alleen vooruit wilt kijken, maar onhandig als je ook dingen wilt zien die buiten de lichtstraal vallen. Dus toch maar die lunchwandeling vanmiddag.

Focus is een belangrijk ingrediënt voor succes. Kijk welke tips jij toe kunt passen om je focus te verbeteren.

Staat jouw tip er niet bij? Laat ‘m dan achter in een reactie.

Succes met het verbeteren van jouw focus.

Als je hierover wilt sparren met me, maak dan een afspraak voor een halfuurtje Skypen of bellen. No strings attached…

 

 

focus

Joyce Bilal-Hovestad

Zakelijk professional organizer

 Sloetmarke 10       

8016 CG Zwolle                                                                       

☏ 06 - 2443 7216     

✉ info@organiserenmeteffect.nl 

linkedin facebook twitter