betere balans tussen werk en privé

Hoe krijg ik een betere balans tussen werk en privé?

De afgelopen maanden heb ik met een aantal ondernemers gewerkt aan een betere balans tussen werk en privé. Veel ondernemers zijn voor hun gevoel altijd aan het schipperen tussen werk en privé. Als je thuis bent, dan zit je hoofd nog vol met klanten die je terug moet bellen en offertes die nog niet klaar zijn. Ben je op je werk, dan voel je je schuldig omdat je zieke dochter bij oma op de bank ligt. Maar hoe doorbreek je dit patroon?

We realiseren ons vaak niet dat we verschillende rollen hebben. Want naast dat je ondernemer bent, ben je ook ouder, partner, kind, penningmeester van de voetbalclub en PR-commissielid van de tennisvereniging. Al die verschillende rollen kosten tijd. Hoe zorg je dat alles en iedereen voldoende tijd en aandacht krijgt?

3 stappen op weg naar een goede balans tussen werk en privé:

1. Bedenk hoeveel tijd elke rol je kost of mag kosten.

Noteer welke verschillende rollen je hebt en hoeveel tijd je – in de ideale situatie – overal aan kwijt bent. Ik zie veel ondernemers die gewoon hun werk doen, zonder er over na te denken hoeveel tijd ze elke week willen werken. Of die een vrijwilligerstaak doen die meer tijd – en soms ook energie – kost dan er eigenlijk is.

Toen ik bijna 3 jaar geleden startte als zelfstandig ondernemer werkte ik 5 dagen. Niet dat ik al werk had voor 5 dagen, maar als ik achter mijn laptop zat, was er altijd werk te doen. Mijn gevoel zei ook dat ik de hele week aan het werk was. Ik had nergens meer tijd voor. Ontzettend irritant was dat. Totdat ik de keus maakte om mijn werk in 3 dagen te doen, met af en toe wat afspraken op een 4e dag, die ik dan bewust in plan. Dit werkt voor mij. Ik houd nu genoeg tijd over voor al die andere dingen die ik ook leuk en belangrijk vind.

2. Maak een weekplanning.

Een week heeft 7 x 24 uur, waarvan je gemiddeld 1/3 slapend doorbrengt. Past alles wat je wilt/moet doen in één week? Om daar achter te komen, maak je het inzichtelijk voor jezelf.

basic weekplanning

Schrijf je week uit zoals bijvoorbeeld op de afbeelding hierboven (o=ontbijt, l=lunch, d=diner, s=slapen). Oh, en als jij voor het ontbijt al actief bent, pas het schema dan vooral aan.Vervolgens pak je een stapel verschillend gekleurde post-its, waarbij elke kleur correspondeert met een van jouw rollen. Schrijf op elke post-it het aantal uur waar deze post-it voor staat. Plak die rollen in jouw week en kijk of je het passend krijgt. Past het niet? Kijk dan waar je uren af kunt halen. Wat moet je écht doen?

Het schoonmaken van de tenniskantine kun je makkelijker schrappen dan mantelzorg voor je licht-dementerende vader. Het hoeft niet altijd én én te zijn, je mag ook nee zeggen tegen bepaalde taken.

Als jouw week ‘klopt’, kun je die ook vertalen naar een maand- en een jaarplanning. Houd rekening met vakanties, terugkerende taken -bijvoorbeeld de kwartaalaangifte -, maar ook met drukke tijden zoals de decembermaand.

Heel belangrijk: wees realistisch. Plan niet te optimistisch, want dan kom je jezelf al gauw tegen.

3. Vertaal je werk naar een weekplanning.

Als duidelijk is hoeveel uur per week je werkt, ga je je werk invullen. Ook in je werk heb je verschillende petten op. Je bent bezig met je core business (brood bakken, loopbaanadvies geven of auto’s verkopen), maar ook met administratie, marketing, afspraken, netwerken, productontwikkeling, beurzen etc. Noteer hoeveel tijd elke taak van je vraagt. Als je dat weet ga je weer aan de slag met post-its.

Weekplanning

De afbeelding hierboven is een praktijkvoorbeeld, waarbij deze ondernemer duidelijk kiest om niet in het weekend te werken.

Er is tijd voor:

  • Projecten (haar core business)
  • Afspraken
  • Marketing
  • Administratie
  • Persoonlijke ontwikkeling
  • Korte dagelijkse klussen

Nu is het de kunst om je aan deze planning te houden. Doe je dat niet, dan loop je al gauw weer achter de feiten aan.

Het voordeel, maar tevens de valkuil, van deze planning is dat ‘ie flexibel is. Je kunt makkelijk schuiven met de taken. Pas wel op dat de balans blijft. Dus: taak erbij? Andere taak eraf.

Bepaal je eigen speelruimte

Ik wil niet meer dan 2 avonden per week weg zijn. Of dat nu voor een vrijwilligerstaak is, een avondje film met een vriendin of een netwerkavond. Als ik in mijn agenda een avond in plan en ik zie dat er al 2 avonden ingevuld staan, heb ik 3 keuzes:

  1. De 3e avond zeg ik af. Het past niet in mijn agenda.
  2. De 3e avond is interessanter dan een van de andere afspraken en ik verzet een van die afspraken.
  3. En dit gebeurt bij hoge uitzondering: ik plan een 3e avond in, maar doe dit bewust.

Ik heb dit ook moeten leren hoor. Voorheen maakt ik geen duidelijke keuze, maar liet ik het me overkomen. Dan gebeurde het weleens dat ik 4 avonden weg was. Nou, daar werd ik niet echt gelukkig van. Tegenwoordig kies ik er meestal voor om zo’n 3e avond af te zeggen. Jammer dan, een volgende keer beter.

Wat veel ondernemers doen is gewoon maar doorplannen en geen rekening houden met eigen wensen. Of daar niet eens over nadenken. En dan houd je het gevoel dat je altijd aan het rennen bent.

Bedenk voor jezelf wat jouw speelruimte is. Wel of niet ‘s avonds werken? En hoeveel uur? Wel of niet in het weekend werken? En hoeveel? Hoeveel uur wil je werken en wanneer? Door hier over na te denken en afspraken met jezelf te maken, wordt het makkelijker om nee of nu niet te zeggen.

Over het maken van een planning en de balans tussen werk en privé valt zo ontzettend veel te zeggen en te schrijven. Deze 3 stappen zetten je alvast in de goede richting. Wil je eens met me sparren over hoe jouw ideale werkweek eruit zou moeten zien voor de juiste balans? Bel (06-24437216) of mail (info@organiserenmeteffect.nl) me, zodat jij 2018 met een goede balans start.

 

Joyce Bilal-Hovestad

Zakelijk professional organizer

 Sloetmarke 10       

8016 CG Zwolle                                                                       

☏ 06 - 2443 7216     

✉ info@organiserenmeteffect.nl 

linkedin facebook twitter