plannen en organiseren

Professional organizer? Hoe kom je erbij?

“Hoe kom je erbij om professional organizer te worden?”, een vraag die me vaak gesteld wordt als ik over mijn werk vertel. Plannen en organiseren zit in mijn bloed, maar ik ontdekte dat dat lang niet voor iedereen geldt. Er zijn veel mensen die daar juist helemaal niets mee hebben. Het begint met een quote in de krant. 

“Ik word blij van opruimen, het is mijn favoriete verslaving”

Grijnzend lees ik deze kop en het bijbehorende artikel. Ik herken mezelf in het verhaal. Ook ik word blij van opruimen. Al noem ik het geen verslaving. Gelukkig niet.

Ik post de quote op Facebook. Het roept reacties op. Vooral van mensen die hier niets van begrijpen en me uitnodigen om eens bij hen langs te komen.

Nu mijn kinderen op de middelbare school zitten, komt er meer tijd voor mezelf. Ik denk na over de richting die ik qua werk in wil slaan. Waar word ik blij van? Waar ben ik goed in? Waar liggen mijn kansen? Allemaal vragen waarop ik een antwoord zoek.

Door de reacties op Facebook besef ik dat niet iedereen van nature goed is in plannen en organiseren. Wat voor mij vanzelfsprekend is, is voor sommigen een eyeopener.

Ik kan op dit gebied wat betekenen voor een ander. Daar wil ik mijn werk van maken.

Er is een naam voor mensen zoals ik.

Ik ontdek dat er een naam is voor mensen zoals ik: professional organizer. Ik verdiep me in het vak van professional organizer en de mogelijkheden die het beroep biedt. Tijdens een intensieve 2-daagse training laat ik me bijscholen. Dit is me op het lijf geschreven.

Al tijdens deze training ontdek ik dat ik niet de zolder of schuur van mijn Facebookvrienden wil organiseren. Mensen op hun werkplek, daar wil ik verschil maken.

Ik weet nu nog beter hoe ik iemand gericht kan organiseren met blijvend resultaat. Een opgeruimde werkplek is fijn, een opgeruimde werkplek houden is nog fijner. En wat leer ik veel in de eerste jaren als ondernemer.

Mijn uitdaging is om ondernemers te leren hoe ze hun werk en werkprocessen kunnen plannen en organiseren. Om me heen zie ik hoeveel stress en onrust het oplevert als je niet goed weet hoe je werk moet organiseren. Geweldig dat ik daar een bijdrage aan mag leveren.

Hoofd Magazijn

De voorliefde voor plannen en organiseren begint al vroeg. Mijn slaapkamer is altijd keurig opgeruimd en mijn huiswerk – bijna altijd – op tijd af. Dat ik in één keer voor het VWO slaag is vooral te danken aan een goede planning, want een echte studiebol ben ik niet.

Na mijn studie werk ik bij een reisbureau. Ik kom midden in een verbouwing van het oude pand terecht. Alle reisgidsen zijn op de oude zolder op één grote hoop gegooid. Aan mij de ‘eer’ om van de grote bult stoffige reisgidsen en de wanden met lege magazijnstellingen een gestructureerd magazijn te maken. Ik herinner me nog goed de kou op zolder – winter en geen verwarming – en mijn nieuwe nette kleren die enorm vies werden. Maar ik herinner me ook dat fijne gevoel als alle gidsen keurig gesorteerd op de juiste plek liggen. Ik blijf Hoofd Magazijn tot de dag dat ik vertrek…

Plannen en organiseren? Yes, I can.

Waar ik ook werk: gestructureerd werken is mijn pakkie an. Moeten bedrijfsprocessen beschreven worden? Een evenement georganiseerd? Verhuizing? Mappen uitgezocht? Een handiger indeling voor het magazijn? Deadlines? Yes, I can. En ik geniet ervan.

Als er kinderen komen, blijken overzicht en structuur van groot belang in ons gezin. Met een man die voor zijn werk veel in het buitenland zit, twee jonge kinderen én een baan organiseer ik heel wat af.

Is structuur nou juist niet jouw cup of tea? Maar wil je dolgraag meer structuur in je werk en weet je niet zo goed hoe?

Ik nodig je uit voor een vrijblijvende focussessie. In een half uur tijd help ik je op weg met die zaken waar jij tegenaan loopt. Maak gauw een afspraak:

06-24437216

✉info@organiserenmeteffect.nl

Tot gauw!

 

 

advies, effectief, efficiënt, mail, overzicht, professional organizer, structuur, werkdruk, werkplek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Joyce Bilal-Hovestad

Zakelijk professional organizer

 Sloetmarke 10       

8016 CG Zwolle                                                                       

☏ 06 - 2443 7216     

✉ info@organiserenmeteffect.nl 

linkedin facebook twitter