altijd werken

Help. Ik ben altijd aan het werk. Ik heb nergens tijd voor.

Je zou toch denken dat ik beter wist.

Maar nee hoor.

Ik trapte er met open ogen in.

Midden in de valkuil van altijd maar aan het werk zijn.

Het is net als met het schoonmaken van mijn huis. Ik kan mijn grijze natuurstenen vloer wel 3 keer per dag dweilen. Er ligt altijd wel iets.

Elke dag naar de supermarkt lukt ook met gemak. Tieners staan tenslotte bekend om hun enorme eetlust. Maar no way dat ik dat doe.

Waarom kroop ik dan toch 5 dagen in de week – en soms ook nog in het weekend – achter mijn computer? Ik werkt hard. Dacht ik.Man en kinderen klaagden niet. Zij hebben overdag hun eigen bezigheden. Maar zelf was ik er niet blij mee. Sporten schoot er bij in. Zo maar even een kop koffie met een vriendin drinken kon niet meer. En als ik op donderdagochtend bedacht dat ik boodschappen nodig had, reed ik op mijn gemak naar de Albert Heijn.

Waarom was ik altijd aan het werk?

  • Ik gaf mijn grenzen niet duidelijk aan. Werk en privé liepen de hele week volledig door elkaar heen. Ook al deed ik ondertussen boodschappen, de was en stond het eten op tijd op tafel; voor mijn gevoel was ik altijd aan het werk.
  • Ik had geen helder doel voor ogen. Behalve dat ik “mijn bedrijf op poten wilde zetten”. Een vager doel kan bijna niet.
  • Ik zat uren achter mijn laptop, zonder dat ik concreet ergens mee bezig was.

Gelukkig ontdekte ik op tijd dat het anders moest. Inmiddels is werk en privé volledig in balans. Kookt mijn lief regelmatig eten omdat ik nog aan het werk ben. Kwam een langgekoesterde wens uit: leren paardrijden. Elke woensdagochtend mag ik weer. Komen er nieuwe opdrachten, soms uit onverwachte hoek. Drink ik zomaar weer koffie met een vriendin. Gaan we gewoon een dagje samen wandelen mét uitgebreide lunch.

Ik heb weer tijd om al die dingen te doen waar ik van houd.

Ik wil dat ook! Hoe pak ik dat aan?  

  1. Bepaal hoeveel uur je wilt werken.

Drie dagen zijn voor mij voldoende. Dan heb ik nog genoeg tijd voor al mijn andere liefhebberijen. Op mijn vrije dagen plan ik hooguit een keer een afspraak als een opdrachtgever echt niet anders kan. Dat vind ik ook geen enkel probleem. De rest van de dag is helemaal voor mij. Heerlijk. En omdat het bij één afspraak blijft en ik niet alsnog achter de laptop kruip, voelt het nog steeds als een vrije dag.

Als ik niet bij een opdrachtgever op kantoor zit, werk ik thuis. Eén van de grote voordelen hiervan is dat ik de was tussendoor kan doen, of na schooltijd even een kop koffie met één van de pubers drink. Ik waak er voor dat ik geen grotere klussen doe. Werkt fantastisch.

Maximaal 1 avond per week ga ik voor mijn werk op stap; ook dat lukt aardig.

Ja, jij hebt makkelijk praten. Ik werk 5 dagen.

Ook als je 5 dagen werkt, is het goed om grenzen te stellen. Als jij echt niet in het weekend of ’s avonds wilt werken, doe het dan niet. De keuze is aan jou. Zorg dat je werk in die 5 dagen past. Wordt dat lastig, besteed dan werk uit of huur mensen in. Maar maak een keuze.

  1. Bepaal je doelen.

Mijn doel was ontzettend vaag: “mijn bedrijf op poten zetten”. Iedere stap die ik deed schaarde ik hieronder. Nu heb ik concrete doelen op papier en daar werk ik aan. Wil ik een nieuwe opdrachtgever, dan staat zwart op wit hoe ik dat wil bereiken. Ontzettend fijn, want als iets niet bij mijn doel past, doe ik het niet. Of ik doe het later.

Ik heb geen doelen nodig. Ik doe gewoon mijn werk en dat is het.

Als dat werkt voor jou, prima. Vooral zo laten. De valkuil is wel dat er altijd wel werk te doen is: de administratie bijwerken, social media bijhouden, het magazijn opruimen, blogberichten schrijven, een extra nieuwsbrief versturen, etc.

  1. Stop met lummelen.

De wet van Parkinson zegt dat wij de ruimte die we hebben, gebruiken. Ik weet al 2 weken dat ik morgenochtend een nieuw artikel af moet hebben. En toch schrijf ik dit blog pas op de avond ervoor.

Terugkijkend op mijn eerste jaar als ondernemer concludeer ik dat ik heel veel lummelde. Ik zat achter de laptop, maar ik deed eigenlijk niks. Die 2 dagen dat ik nu minder werk, mis ik geeneens. Dat zegt toch genoeg?

Daar heb ik geen last van hoor. Ik  gebruik mijn tijd altijd erg effectief.

Elke regel heeft een uitzondering die deze regel bevestigd. Gefeliciteerd; dan ben jij vast die uitzondering.

  1. Werk met een planning.

Een werkplanning is een fantastisch instrument als je je werk in wilt passen in de beschikbare tijd. Ik zette al eens 10 tips voor je op een rij om je hierbij te helpen.

Maar dan ben ik niet flexibel meer.

Als je je agenda helemaal vol plant, inderdaad. Dat moet je dus niet doen. Staat je planning 60% vol, dan ben je flexibel genoeg.

Ik hoop dat je deze tips gaat gebruiken. Het gaat je echt een betere balans tussen werk en privé opleveren. Kom je er niet uit en wil je even op weg geholpen worden? Maak dan een skype-afspraak met me, dan geef ik je een duwtje in de goede richting.

Heel veel succes. Laat je weten hoe het gaat?

 

 

 

Joyce Bilal-Hovestad

Zakelijk professional organizer

 Sloetmarke 10       

8016 CG Zwolle                                                                       

☏ 06 - 2443 7216     

✉ info@organiserenmeteffect.nl 

linkedin facebook twitter