5 Tips voor een ToDo-lijst die wél werkt

Licht gegeneerd overhandig ik hem de 5 volle vuilniszakken. Hij bedankt me vriendelijk en zegt: “Tot de volgende keer”. Hmm… ik kom hier te vaak.

Minstens 2 keer per jaar breng ik kleding die wij niet meer dragen naar de kledingbank. Ik ben daar best rigoureus in. Als ik iets nieuws koop, gaat er iets ‘ouds’ uit de kast. Ook neem ik afscheid van alles dat ik een jaar of langer niet gedragen heb. De enige uitzondering hierop is mijn trouwjurk. Die ligt op zolder in een oude hutkoffer. Manlief hoopt – tegen beter weten in –  dat onze dochter deze jurk op haar trouwdag draagt.

Als ik geen kleding wegdoe, puilen mijn kasten uit en heb ik steeds extra opbergruimte nodig. Ik probeer mijn 2 pubers dat ook bij te brengen. Mijn dochter shopt graag bij de Primark, Bershka en Zara, waar ze met haar kleedgeld voor weinig heel veel kan kopen. “Maaaaaam, het past niet meer in mijn kaaaaast…”.

Met een ToDo-lijst zou je dat ook moeten doen. Een nieuwe ToDo erbij, is een andere ToDo eraf. Ik zie teveel ToDo-lijsten die zo lang zijn dat er geen beginnen aan is. Logisch dat je geen zin hebt om aan zo’n ellenlange lijst te beginnen. Je voelt je ook nog eens rot over het feit dat je die lijst maar niet afgewerkt krijgt.

5 tips die ervoor zorgen dat jij je ToDo-lijst wel afwerkt:

 

  1. Zet alleen korte acties op je ToDo-lijst.

Een actie als ‘Nieuwe website’ is een project op zich, die streep je niet zo maar door. Die moet je opbreken in kleinere taken en die plan je vervolgens in. Als er geen deadline is, zet ‘m dan op een ideeënlijst; een lijst waar je mee aan de slag gaat als je tijd over hebt. Maar op je ToDo hoort ‘ie zo niet thuis.

Klusjes als ‘Jeroen terugbellen, Linda nieuwe versie social mediaplan opsturen, huurcontract ondertekenen’, die zet je op je ToDo-lijst.

 

  1. Zet alleen taken op je ToDo-lijst die je ook echt gaat doen.

Taken die er langer dan 3 maanden op staan, kun je gerust doorstrepen. Hoe reëel is het dat je die nog doet? Zoals je bij punt 1 al leest: er staan te vaak taken op die projecten op zich zijn. Die horen niet op je ToDo.

 

  1. Zorg voor een concrete omschrijving.

Net als bij je planning: hoe concreter hoe beter.

Dus niet: website herschrijven, maar contactpagina herschrijven en routebeschrijving toevoegen.

En ook niet: social media, maar berichten Facebook controleren en inplannen.

 

  1. Noteer je ToDo’s op 1 plek.

Dus niet verschillende losse briefjes, aantekeningen in je agenda, lijstjes op je telefoon. Want dan ben je het overzicht gauw kwijt en weet je helemaal niet meer wat er moet gebeuren.  Bedenk wat voor jou de fijnste manier is om je ToDo’s te noteren. Naast de papieren lijstjes, kun je je ToDo’s ook digitaal bijhouden. De app van Wunderlist of Todoist zijn favoriet bij veel ondernemers.

5. Plan je ToDo’s in

Het grootste nadeel van een ToDo-lijst is dat je meestal aan zo’n lijst begint als je tijd over hebt. Terwijl de meeste ondernemers juist tijd tekort komen. Logisch dat de ToDo dan sluitpost wordt en je lijst in plaats van korter alleen maar langer wordt. Maak dus tijd vrij in je agenda om aan je ToDo te werken en plan die tijd in.

Komt er ondanks deze tips nog steeds geen einde aan jouw ToDo-lijst? Dan wordt het tijd om eens samen een kop koffie te drinken (bel 06-24437216 en maak gelijk een afspraak).

Vind je het lastig om je ToDo’s in te plannen? Dan is de workshop Maak werk van je planning iets voor jou.

Wil jij meer uit je werkdag halen en je tijd effectiever besteden? Je niet meer laten leiden door de waan van de dag, maar door je eigen agenda? Eindelijk eens toekomen aan het uitwerken van je fantastische ideeën? Dan is een digitale werkplanning onmisbaar. Veel ondernemers gebruiken hun – digitale – agenda alleen om afspraken te noteren. Slechts weinigen weten dat de digitale agenda ontzettend handig is om je werk in te plannen. Tijdens deze workshop leer je hoe je een optimale planning maakt. Meld je gauw aan voor de laatste plekken.

 

Joyce Bilal-Hovestad

Zakelijk professional organizer

 Sloetmarke 10       

8016 CG Zwolle                                                                       

☏ 06 - 2443 7216     

✉ info@organiserenmeteffect.nl 

linkedin facebook twitter